چقدر به افکار گوش می دهیم؟

چقدر به افکار گوش می دهیم!؟

چقدر به افکار گوش می دهیم؟

اینکه شنونده خوبی باشیم یک بحث است و اینکه شنونده افکار باشیم یک بحث دیگر است؛ واقعاً چقدر به افکار گوش می دهیم؟  شنونده بودن در هر صورت، نشان دهنده توجه به گوینده است.

و مهم تر اینکه مهارتهای گوش دادن به افکار که مورد بحث این مقاله ی ماست، از سوءتفاهم ها جلوگیری می کند.

از استنباطهای اشتباه جلوگیری می کند.

به خصوص از قضاوت که به شدت آسیب می زند.

آسیب ها می تواند مانع جدی در روابط بین فردی تلقی شود.

گوش دادن به افکار

اولین مرحله ی شناسایی و و جلوگیری از تحریف در افکار و برداشتها، گوش دادن است.

البته نه به گفته های همسرتان؛

 بلکه به گفتگویی که در درون تان انجام می شود.

در ذهن هر فردی یک رشته افکار مداوم و همیشگی به دنبال ساختن معنی برای اموری است که فرد آنها را مشاهده می کند.

یک اصل در دنیای کامپیوتر هست که می گوید:

داده های اشتباه یا ضعیف، برون داده هایی اشتباه به وجود خواهند آورد.

اگر بر حسب مواردی برنامه ریزی کنید که اشتباه و نادرست هستند، کامپیوتر پاسخی را خواهد داد که نادرست است.

زندگی هیجانی شما هم به همین صورت است.

اگر اشتباه فکر کنید و افکار تحریف شده داشته باشید، واکنش های هیجانی نیز اشتباه و گاهی اوقات ناراحت کننده خواهد بود.

یکی از این تحریفهای شناختی، دید محدود است.

دید محدود

دید محدود یعنی شما به شکل انتخابی فقط به یک جنبه از رفتار همسرتان توجه می کنید؛ آنهم منفی.

در زمانی که اضطراب و افسردگی هست دید محدود بیشتر اتفاق می افتد.

بزرگ نمایی

در این حالت امور را بیش از حد واقعی بزرگ جلوه می دهید؛

در مورد تاثیر رفتار همسرتان اغراق می کنید یا بر عواقب احتمالی مصیبت بار آتی تاکید می کنید

در بزرگ نمایی اغلب از واژه هایی مثل وحشتناک، مایوس کننده، غیر قابل تحمل، خنده دار استفاده می شود.

مواردی از این قبیل بسبار است مثل برچسب زدن و برچسب های کلی، استدلال غلط،

به اعتقاد روانشناس مرکز مشاوره شرق تهران، یکی از وجه های مشترک در همه ی اینها، عصبیت و اضطراب است؛ که در درمان نشود همین آش است و همین کاسه

تمرین برای تفکر شفاف

با توجه به اینکه، در نهایت راز حفظ رابطه با همسر/کارمند/دوست در گوش دادن به افکار هست، چون تعیین کننده رابطه است، پس حتما برای دست یافتن به تفکری شفاف، تلاش کنید.

چه شواهدی برای تعبیر و تفسیرهای خودم دارم؟

چه شواهدی وجود دارد که ممکن است با تعبیر و تفسیرهای من مغایرت داشته باشند؟

واقعیت، واقعاً چیست؟ بخش مثبت رفتار همسرم که ممکن است آن را کنار گذاشته باشم، چیست؟

سعی کنید هدفمند و بالغانه به این سوالها در حیطه ی مشاوره زوج درمانی پاسخ بدهید تا کمکی به مدیریت ارتباطی شما شود.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *

Instagram
Call Now Buttonکلینیک مشاوره میرموسوی