روانشناس در ارزیابی کارکنان شایسته

روانشناس در ارزیابی کارکنان شایسته

روانشناس در ارزیابی کارکنان شایسته

استفاده از روانشناس در ارزیابی کارکنان شایسته اهمیت و جایگاه مهمی دارد. تاسیس یا اداره ی یک شرکت ، سازمان و مجموعه های فروشگاهی نیازمند به انتخاب دقیق افراد برای سمّت های سازمانی است. 

افرادی که بتوانند شایستگی کافی را در اداره ی واحد سازمانی داشته باشند.

برای این منظور باید دید که یک مسئولیت سازمانی چه ویژگیهایی دارد، چه نیازهایی برای سازمان مهم است.

چه انتظاراتی از نیروی استخدام شده دارد.

و شرایط کار در آن واحد سازمانی مستلزم چه تواناییهایی است.

این روزها سازمانها، اعم از خصوصی و دولتی مایل هستند در مورد افراد تازه استخدام مراحل روانشناسی استخدام را اجرا کنند.

تا از سلامت و تواناییهای نیروهای خود اطمینان پیدا کنند.

گاهی در قالب پروژه طب صنعتی اجرا می شود

و گاهی به صورت جداگانه توسط مشاور و روانشناس مورد ارزیابی قرار می گیرند.

استفاده از روانشناس در ارزیابی کارکنان شایسته ، به چند عامل کمک می کند:

  • تشخیص توانایی های کارکنان و مسئولان سازمان
  • بررسی سلامت روان کارکنان و مسئولان
  • انتخاب درست بر اساس تواناییها و محدودیت های تشخیص داده شده بر اساس نیازهای سازمان
  • آموزش روانشناسی در جهت ارتقای کارکنان و پرورش ویژگیهای مورد انتظار

تواناییهای شغلی مورد نیاز

همان طور که پیش از این گفته شد استفاده از روانشناس در ارزیابی کارکنان شایسته برای تشخیص تواناییهای کارکنان و مسئولان سازمان ضروری است.

به این ترتیب از نیروها و تخصص آنها استفاده بهینه صورت می گیرد.

سوالی که پیش می آید این است که چه توانایی هایی برای احراز سمت سازمانی لازم است.

برحسب تخصص مورد نیاز این توانایی ها فرق می کند.

اما عموماً در سه دسته ی مهارتهای شناختی، مهارتهای هیجانی و مهارتهای ارتباطی قابل تقسیم است.

اگر مشاغل، نیاز به توانایی های ارتباطی داشته باشند و نیرویی مورد نیاز باشد که روابط عمومی، ملاک اهمیت باشد، در چنین شرایطی طبیعتا سازمان به افرادی نیاز دارد که:

  • از ارتباطات باز استقبال کند
  • به لحاظ هوش هیجانی در سطح خوبی باشد.
  • توانایی جذب و تاثیر گذاری را نشان دهد
  • توانایی یادگیری سریعی داشته باشد
  • از قوه قضاوت ضعیفی برخوردار نباشد.
  • روحیه همکاری، گرمی و مثبت اندیشی داشته باشد
  • اعتماد به نفس خوبی از خود نشان دهد و سطح اتکا به نفس خوبی داشته باشد.

کاربرد مهارتهای هیجانی در شغل

مهارتهای هیجانی مهم ترین کاربردی که دارد برای این است که افراد در موقعیتهای مختلف چقدر روی عکس العملهای خود آگاهی دارند.

بنابراین کسانی که از هوش هیجانی خوبی برخوردار باشند، گزینه مناسبی در موقعیتهای شغلی هستند که به روابط عمومی و روابط اجتماعی نیاز دارد.

زمانی که بحث بر سر پاسخ گویی به ارباب رجوع هست، کنترل هیجان یا ابراز هیجان مناسب در موقعیتهای مختلف اهمیت پیدا می کند.

لذا خودآگاهی هیجانی و آموزش اهمیت بسیاری دارد.

در زمینه مشاغل فنی، مهارتهای تفکر دقیق، تفکر عینی و عملی و مهم است.

البته اگر کسی هر چقدر در زمینه مهارت فنی توانایی و استعداد داشته باشد اما نتواند در موقعیتهای تحریک کننده عصبانیت و به طور کلی هیجان، مدیریت صحیحی داشته باشد، ممکن است او را درگیر عوارض و پیامدهایی کند.

از قبیل کاهش تمرکز حواس ، در نتیجه بی دقتی و افزایش احتمال خطا

فراموش نکنید که امروز بسیاری از سازمانها پس از انجام خدمات توسط نیروها، نظر سنجی انجام می دهند.

و در مورد کیفیت خدمات از مشتریان اطلاعات کسب می کنند.

پس نیروی کار می بایست تمام همت خود را به کار ببندد و بیشترین تلاش را ارائه نماید

هم در زمینه تخصص خود و هم در زمینه مهارتهای روانشناسی

اگر دقت کرده باشید غالباً هر شغلی که انتخاب می کنیم در نهایت ما مجبور هستیم سطحی از توانایی های اجتماعی و ارتباطی را از خود ابراز کنیم.

پس نمی توانیم خود را از مهارتهای روانشناختی دور نگه داریم.

در محیطهای صنعتی و اداری، کارکنان می بایست به یک مشاور روانشناس دسترسی داشته باشند.

زیرا مسائلی در زندگی هست که ناخواسته ما را درگیر خود می کند

ممکن است در لحظه توانایی روی کنترل آنها نداشته باشیم و ضروری باشد تا برای حفظ شغل و راندمان کاری از مشاوری کمک بگیریم.

مشکلات حضور روانشناس در سازمانها

وجود روانشناس در سازمانها علی رغم اینکه می تواند به دلیل مطلب فوق، اهمیت داشته باشد اما مسائلی هم وجود دارد که قابل تامل است.

متاسفانه هنوز به لحاظ فرهنگی پذیرش حضور روانشناس در سازمان جا نیفتاده است.

برخی نگران هستند که اگر به مشاور روانشناس در سازمان مراجعه کنند شاید برایشان پیامد خوبی نداشته باشد.

نگران از صحبتهایی که پشت سرشان می شود، باشند.

محرمانه ماندن اطلاعات مراجعان

یکی از دغدغده های حضور روانشناس در ارزیابی کارکنان شایسته ، محرمانه ماندن اطلاعات مراجعان است.

این نگرانی وجود دارد که شاید اطلاعات شان نزد مشاور محفوظ نماند.

در حالی که این روزها همه می دانیم که یک روانشناس خوب در تهران یا هر شهر و سازمانی که کار می کند اگر دارای مجوز باشد یکی از وظایفی که دارد حفظ اسرار شغلی مراجع کننده است.

در سازمانها و محیطهای کوچک، به کار بردن یک مثال بدون ذکر نام می تواند باعث کنجکاوی و شناخت شخص خاصی شود.

حال مشاور ممکن است با خود فکر کند که بدون ذکر نام ، مثالی را به کار برده، اما ناخواسته باعث افشا اسرار شده است.

بنابراین این نکته می تواند قابل توجه همکاران روانشناس باشد که در چنین محیطهای کوچکی کار می کنند.

اما مشاور وظیفه دارد محرمانه ماندن اطلاعات را به اطلاع مراجعان برساند.

و از این جهت جای نگرانی نخواهد داشت.

یک نکته مهم در استفاده از روانشناس در ارزیابی کارکنان شایسته ، قرارداد با روانشناس و مشاور در بیرون از سازمان است.

به این ترتیب کارمندان با خاطری آسوده می توانند به مراکز مشاوره مراجعه کنند.

در عین حال توصیه می شود همه ی ما اهتمام بورزیم تا این فرهنگ را جا بیندازیم

که کسی از مراجعه به روانشناس و مشاور در سازمان نگران نباشد.

نگرانی هایی مثل زدن برچسب

شوخیهایی از قبیل اینکه چقدر پیش روانشناس می ری! نگفتم مشکل داری

بنابراین حفظ مرز و حریم در روابط بین فردی حتی با نزدیکترین دوستانمان، از تواناییها و آگاهیهای ما به حساب می آید.

شوخی ها می تواند ایجاد نگرانی و احساسهای منفی در روابط بین فردی شود.

خدمات مرکز مشاوره امین میرموسوی

در پایان بحث روانشناس در ارزیابی کارکنان شایسته لازم به ذکر است که این مرکز مشاوره در پروژه ی طب صنعتی کارکنان مناطق نفتی فعالیت داشته است.

ارزیابی کارکنان و ارائه خدمات مشاوره به کارکنان و خانواده های آنها از جمله فعالیت های این کلینیک بوده است.

لذا شرکت ها و سازمان ها در صورت تمایل به همکاری در جذب و استفاده از روانشناس در ارزیابی کارکنان شایسته می توانند روی خدمات این مرکز با دقتی که در این متن توضیح داده شد، حساب نمایند.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *

19 + 14 =

Instagram
کلینیک مشاوره میرموسوی