آیا خوب میشم؟

آیا خوب میشم؟

آیا خوب میشم؟

یکی از دغدغه های مراجعانم در مرکز مشاوره در مورد حالشون است. زمانی که دچار بحرانی هیجانی هستند این سوال برایشان پیش می آید که آیا خوب میشم؟

آیا احساساتم تغییر خواهند کرد؟

می ترسم بلایی سرم بیاید…

می دانم که بعد از این رابطه هیچ وقت حالم خوب نخواهد شد…

تصور می کنم تا ابد این حال بد را داشته باشم…

اینها جمله هایی است که مراجعان در جلسات مشاوره بیان می کنند به خصوص کسانی که شکست عشقی خورده باشند.

یا علی رغم میل باطنی شان رابطه ای را از دست داده باشند.

موضوع این است که آنقدر تحت تاثیر فشار هیجانی و استرس هستیم که باور می کنیم احساسات آزار دهنده ما تا ابد تداوم خواهند داشت.

شاید لازم باشد اطلاعات خودمان را در مورد هیجانهایمان بیشتر کنیم.

یکی از دلایلی که باعث می شود به تداوم هیجانهایمان باور داشته باشیم این است که تمایل داریم بر احساسی که همین لحظات داریم تمرکز کنیم.

شاید خواننده بگوید تمایلی ندارم اما ناخواسته این تمرکز وجود دارد.

درست است و می فهمم که چه حس لجوج و مهارشدنی هست.

لنگرها را بکشید!

کسانی که خود را و حتی مشاورشان را با این سوال مواجه می کنند که آیا خوب میشم؟ باید بدانند که این احساسها و افکار مهارنشدنی ، نامش لنگر انداختن است.

انگار این اضطرابها یا غمها، لنگری است که ما را به سمت پایین و اعماق دریای هیجانها می کشد.

انگار پایمان را در باتلاق گذاشته ایم

احساس خفگی بیشتر، و مدام بیشتر می شود.

متاسفانه مانع می شود به سمت جلو یا در جهتی متفاوت حرکت کنیم.

بیایید تصور کنیم  شما در حال حاضر غم عمیقی را احساس می کنید. شاید در طول دو روز گذشته، بیشتر ساعات احساس غم داشته اید.

همین لحظه احساس می کنید غمتان غیر قابل تحمل است.

اما بسیاری مواقع مراجعان گزارش می دهند در حالی که در دو روز گذشته غم غیر قابل تحملی داشته اند، الان مضطرب هستند! (به این موضوع بر می گردیم)

به هر حال شما شروع می کنید به فکر کردن درباره حال بدتان در روزها، هفته ها و ماهها..

و جمله ی معروف مراجعان که می گویند دیگر ازدواج نخواهم کرد….

برگردیم به جمله ای که قرار بود به آن باز گردیم.

به لحاظ بالینی ، گزارش مراجعان به مرور زمان تغییر احساسها یا هیجانهای شان بوده است.

بنابراین لازم است تمرین کنید و در این تمرین بررسی کنید که هیجانهای شما واقعاً چقدر طول می کشد.

حتی یادداشت کنید.

و حتی نام آن احساس و هیجان را بنویسید. چه بسا طی مدتی شما غم را تجربه کنید اما به اضطراب تغییر کند یا بر عکس.

و به یاد بیاورید که می گفتید حالتان همیشه این خواهد بود

یا اگر این چنین بمانید چه قدر بد می شود

چون می دانم که هیجان ها در طول زمان از نظر نام و میزان آن تغییر می کنند.

و لازم است تجربه کنید تا باورتان به این سمت تغییر کند که حس ماندگاری این ناراحتی روحی، صرفاًباور شماست.

اکثر ما فراموش کردیم که گذشته هایی داشتیم که هیجان های منفی مان شدید آغاز شده اما در نهایت به مرور زمان فروکش کرده اند.

الان هم همین موضوع صدق می کند.

پس شروع کنید و لنگرها را بکشید؛

ترمیم احساس زمان بر است

اگر ذهنتان مشغول این است که آیا خوب میشم؟ دوباره مطلب فوق را به دقت مطالعه کنید.

درد بدی است ، دردی که به آن پرداخته شد؛ دردهای هیجانی

اما ترمیم می شود با اینکه زمان بر است.

زمان بدهید و در صورت لزوم از مشاور و روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره شرق تهران آماده است تا در این زمینه به شما کمک بکند.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *

7 − 3 =

Instagram
کلینیک مشاوره میرموسوی